tekerlekli sandalye

E-İmza Bilgi Güncellenmesi Nasıl Yapılır?

E-İmza Bilgi Güncellenmesi Nasıl Yapılır Haber

En temel anlamıyla elektronik imza elektronik ortamlarda dokümanların imzalanmasında kullanılan sayısal verilerdir. Elektronik imzalarla imzalanan verilerin kimler tarafından imzalandığı, güvenilirliği ve bütünlüğü de kontrol edilmektedir. 5070 sayılı Kanun da ter alan biçimiyle elektronik imza başka elektronik verilere eklenen, elektronik verilerle mantıksal ilişkisi olan, kimlik doğrulama amacıyla kullanılan elektronik verilerdir. Bilgilerin üçüncü taraf erişimi olmaması istenen yerde bütünlüğü bozulmadan, gönderen tarafın doğruluğunu kanıtlaması da e imzalar sayesinde sağlanmaktadır. Elektronik imzalarda sayıda, harf ve karakterlerle anahtarlar oluşturularak sorunsuz şekilde veri iletimi sağlanmaktadır. Mali mühür olarak kullanılır mı sorusuna fiziki şekilde USB görünümüne sahiptir diyebiliriz. Mali mühür elektronik imza gibi görülse de çeşitli alanlarda kullanıldığı için birbiri yerine de kullanılamayacaktır. Kurumsal firmalar ise e-belge uygulamalarını kullanabilmek için de mali mühür edinmelidir. Şahıs şirketleri içinse böyle bir şart bulunmamaktadır.

 

Elektronik İmza Başvurusu Nasıl Yapılır?

 

İnternet ortamında başvuru yapmak üzere istenilen belgelerle hizmet sağlayıcı firmalara, genel merkezlerine giderek sertifika alma süreçleri de başlatılabilir. Başvurular kurumsal veya bireysel olarak farklı şekillerde yapılabilmektedir. İnternet ortamında doldurulan formlar başvuru özelliği taşır. Bilgilerin doğruluğuysa sonraki süreçlerin devamı açısından da son derece önemlidir. Kurumsal başvuru için istenen belgeler şu şekildedir:

 

  • Taahhütname,
  • Başvuru formu,
  • Ödeme belgesi,
  • Kimlik fotokopisinin aslı,
  • İmza sirküsü fotokopisi,
  • Ticaret sicil gazetesi fotokopisi

 

Bireysel başvuru için gereken belgeler ise şu şekildedir:

 

  • Taahhütname,
  • Ödeme belgesi,
  • Kimlik fotokopisinin aslı,
  • Başvuru formu

 

Elektronik Sertifikaları Nasıl Güncelleriz?

 

Elektronik sertifikaların güncellenmesi bazı durumlarda mecburi olmaktadır. Güncellenen sertifikalar için yeni anahtar oluşturulmalıdır. Seri numarası farklı olan yeni sertifika üretilerek imza oluşturma verileri, sertifikalar yeni akıllı kartlara yüklenerek sertifikalar sahiplerine ulaştırılmaktadır. Yönergeler sertifika güncelleme başvurularının yapılması, başvuru formlarının doldurulması ve ücretlendirme aşaması, sertifikaların üretilerek teslim edilmesi de bu aşamalarda gerçekleşmektedir. Sertifika güncellemeleri şu nedenlerde yapılmaktadır:

 

  • Para limitlerinin değişmesi,
  • Kimlik bilgilerinin değişmesi,
  • Erişim bilgilerinin kaybedilmesi,
  • Güvenli donanım araçların kaybedilmesi, arızalanması veya çalınması şeklinde sıralanabilir.

 

Elektronik İmza Nasıl Alınır?

 

E-imza başvurusu yapılırken online başvuru formunun doldurulması gerekmektedir. Bireysel ya da kurumsal elektronik imza sahibi olmak üzere başvurularda bulunabilirsiniz. En az 1 en çok 3 senelik elektronik imza hizmetlerinden yararlanabilirsiniz. Kredi kartı, havale yöntemleriyle satın alınan e-imza paketlerinin ödemeleri gerçekleşmektedir. Ödemeler de sorunsuz şekilde gerçekleşmekte olduğunda elektronik imzalar sorunsuz şekilde alınmakta ve kullanımı sağlanmaktadır. Elektronik imzalar ile birlikte gönderilen medyalar, cd içinde bulunarak elektronik imza alınan firmaların internet sitesinden de kolaylıkla elde edilebilir. Bu yazılım bilgisayarınıza kurulan programla elektronik sertifikaya giriş sağlanabiliyorsa sertifikalar da kullanıma hazır hale gelmektedir.

 

Elektronik İmza Kullanımı ve Özellikleri

 

E-imzaları çalıştırabilmek için öncelikle kart sürücüsüne yazılım kurulmalıdır. Bu yazılımlar e-imzayla size gönderilen CD veya başka medya araçlarında bulunabilir. Bulunmaması durumunda hizmet alınan firmanın internet adresinde de bulunabilir. Bu yazılım bilgisayara kurulmalıdır. Kurulan programla elektronik sertifikaya giriş yapılabiliyorsa sertifika kullanıma hazırdır denilebilir. Kimlik doğrulaması ve onaylama işlemleri mesaj sahibinin ve mesajın gönderiminin geçerli olmasını sağlar. İnkar edilemez olması da kişilerin dijital ortamda gerçekleştirdiği işlemi inkar etmesinin de önüne geçer. Veri bütünlüğünün sağlanması e-imza ile onaylanan bilgilerin bütünlüğünün bozulmasını, onaylar olmaksızın, yanlışlıkla silinmelerini, değiştirilmelerini, oldukça çeşitli eklemeler yapılmasını da önlemeye yarar. Söylediğimiz gibi elektronik sertifikaların kullanıma başlamalarının ve bitirmelerinin de süresi vardır. Genel anlamda elektronik imza kullanımında süreler en az 1 en çok 3 yıl sürmektedir diyebiliriz.

İçeriği Oyla